Werkt participatie eigenlijk wel?
Stel die vraag op een willekeurige bijeenkomst over inwonerparticipatie, en de zaal is zeker verdeeld. De een vertelt over een buurt die haar eigen plein succesvol opnieuw inrichtte. De ander over een avond waar boze bewoners een ambtenaar de huid vol scholden, waarna het plan ongewijzigd doorging. Hier wringt iets, en dat is precies de bedoeling. Want participatie werkt eigenlijk altijd. Het is de uitkomst van mensen die echt meedoen, niet het proces zelf. Lukt dat meedoen niet, dan had je een avond, een enquête of een inloopuur, maar geen participatie. Daarmee verschuift de vraag. Niet: werkt het? Maar: is dit wél participatie, en voor wie?